women_gym

Kobiety i trening siłowy?

14.06.2017

Mam wrażenie, że w dzisiejszych czasach nadal panuje pogląd w którym trening siłowy jest przeznaczony wyłącznie dla mężczyzn, a sam trening kojarzony jest z przerzucaniem żelastwa i stękajacymi, spoconymi facetami dźwigajacymi coraz to cięższe sztangi.
Czy w związku z tym na siłowni może znaleźć się miejsce dla kobiet? Odpowiedź brzmi: Tak.

Czego najbardziej obawiają się kobiety na siłowni?

„Ćwicząc na siłowni będę wyglądać jak facet; pojawi się kaloryfer na brzuchu, a biceps osiągnie wymiary 30 cm.” Nic bardziej mylnego.
Trening siłowy doskonale kształtuje sylwetkę naszego ciała. Osoby ćwiczące już jakiś czas na siłowni z pewnością potwierdzą, iż zbudowanie mięśni jest niezwykle trudne i wymagające wielu poświęceń oraz czasu. O wiele trudniejsze jest zbudowanie dobrej masy mięśniowej niż zrzucenie kilku kilogramów zbędnej tkanki tłuszczowej.
Oczywiście jestem w stanie zrozumieć obawy patrząc na kobiety zajmujące się zawodowo kulturystyką. Ich sylwetka nie wiele ma wspólnego z idealnym obrazem kobiecych kształtów co często jest efektem nie tylko ćwiczeń siłowych, ale także odpowiednich środków wspomagających.
Należy zapamiętać prostą rzecz. Podczas treningu uszkadzane są tzw. filamenty białkowe w mięśniach, które ulegając przebudowie w gruncie rzeczy się powiększają i właśnie dzięki temu procesowi możemy mówić o przyrostach. To właśnie mięśnie kształtują nasze ciała i odpowiadają za ich jędrność, dlatego jeśli kobiety chcą skupić się na wybranej części ciała np. pośladkach idealnym rozwiązaniem będzie trening siłowy, a nie bieganie czy godziny spędzone na orbitreku.
Przeprowadzone badania potwierdzają że w przypadku jeśli zależy nam na redukcji tkanki tłuszczowej najlepiej sprawdzą się dwa rodzaje treningow: trening siłowy oraz treningi  o dużej intensywności.
Lepiej przeznaczyć 20 min na trening siłowy, który również może mieć charakter wysokointensywny dzięki zastosowaniu krótszych przerw oraz większej ilości powtórzeń, niż godzinę na powolny bieg. Oczywiście nie oznacza to że neguje bieganie. Sam praktyukuję w ramach krótkiej przerwy i dotlenienia 15 minutowy bieg, ale przekaz jest prosty: jeżeli zależy nam na zmaksymalizowaniu efektów i wymarzonych kształtach wybierzmy trening siłowy. Trening siłowy napędza równomiernie metabolizm jeszcze przez około 24 godziny po zakończeniu treningu natomiast trening cardio przez około 20-30 min. Co to w praktyce oznacza? Nasz organizm przez 24 godziny po treningu siłowym będzie spalal więcej kalorii nawet podczas odpoczynku.

Jakie ćwiczenia wykonywać podczas treningu?

Obowiązkowe ćwiczenie to wyciskanie na ławce poziomej sztangi… Spokojnie, żartuję : )
Dla kobiet rozpoczynających przygodę na siłowni polecam ćwiczenia z wykorzystaniem własnego ciężaru ciała np. Przysiady, ćwiczenia stabillizacyjne i wzmacniające mięśnie głębokie np. Plank lub ćwiczenia wykorzystujące tzw TRX. Warto przy początkowej fazie skorzystać z pomocy treneraLink do wybranego ćwiczenia na TRX TUTAJ.

Podsumowanie

Każdemu z Nas zależy na wymarzonej sylwetce i chcemy osiągnąć to możliwie jak najszybciej i bez dużego wysiłku.
Idealnym połączeniem będzie zatem trening siłowy z dodatkiem cardio jednak nie zapominajmy, że najważniejsza będzie dieta. Nie chodzi o to aby zjeść tabliczkę czekolady i godzinami jeździć na rowerze, aby to spalić. To jak ja rozumiem zdrowy styl życia opisałem TUTAJ.
Trening ma nam sprawiać przyjemność, a nie być kolejnym elementem do odhaczenia na naszej liście. Dla mnie aktywność fizyczna to już część życia bez której nie wyobrażam sobie codziennego funkcjonowania. Życzę Wam aby sport również dla Was był czymś ważnym i szansą na uniknięcie w przyszłości problemów zdrowotnych, a dla Was drogie Panie niech siłownia przestanie być złem koniecznym dlatego zabierajcie swoje koleżanki i maszerujcie na siłownie ; )