Ale JAJA!

13.04.2017

Po dłuższej przerwie i z okazji zbliżających się Świąt Wielkiej Nocy przyszedł czas na post o JAJACH! Czy jest w ogóle osoba, która podczas świątecznego śniadania nie zjadłaby nawet jednego jajka – symbolu życia? Nie bez powodu jaja ukazywane są w wielu kulturach jako symbol życia. Myślę, że po części wynika to z właściwości jakie posiada wspomniane jajko.

Jeszcze niedawno panował pogląd, że spożywanie jajek jest niezbyt zdrowe z powodu podwyższania cholesterolu co w efekcie prowadziło do miażdżycy. Dzisiaj dietetycy zaczynają polecać jajka ponieważ okazało się, że efektem miażdzycy jest nie tyle dostarczanie cholesterolu co nasyconych kwasów tłuszczowych. Oczywiście, jak to zawsze powtarzam, we wszystkim należy zachować umiar i nie inaczej jest w spożywaniu jajek. Godnym polecenia jest artykuł na potwierdzenie moich słów przedstawiający fakty, badania przeprowadzone przez American Heart Association, dotyczące spożywania jajek, wysokiego poziomu cholesterolu i zawału serca do którego link podaje na dole.

Wartości odżywcze

Najbardziej wartościowe w jajku jest białko i to białko pełnowartościowe bowiem w swoim składzie zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy. Ciekawostką jest fakt, że Światowa Organizajca Zdrowia uznała je za wzór w proporcjach do mierzenia aminokwasów w produktach. Znaną praktyką stosowaną przez niektóre osoby jest spożywanie samego białka wyrzucając żółtko ze względu na zawarty w nim tłuszcz. Moim zdaniem jest to marnowanie tak cennego żółtka, który ma korzystny skład tłuszczu. Na 5 g tłuszczu zawartego w jednym jajku (żółtku) tylko 0,1 g stanowią „złe” nasycone kwasy tłuszczowe, reszta stanowi nienasycone kwasy tłuszczowe, w tym kwasy omega-3 i omega-6.

Sposób hodowli czyli numer na skorupce jajka

Numer, które informuje nas o sposobie hodowli kur, w jakich warunkach są hodowane, karmione itp.

Wyróżniamy kilka sposobów chowu kur:
– 0 produkcja ekologiczna
– 1 chów wolnowybiegowy
– 2 chów ściółkowy
– 3 chów klatkowy

Specjaliści od żywienia zalecają spożywanie jaj o możliwie niskim kodzie systemu hodowli. Takie jaja są zdrowsze i bardziej wartościowe. Na oznakowaniu jest także informacja o kodzie państwa członkowskiego Unii Europejskiej. W przypadku Polski jest to PL. Z kolei oznaczenie przedsiębiorstwa składa się z:

– kodu województwa,
– kodu powiatu,
– kodu zakresu działalności zakładu,
– kodu firmy w danym powiecie.

Rozmiar jaj

To nic innego jak podział jaj ze wzgledu na wagę. Przydatne w przypadku obliczania makroskładników diety ; )
– XL (z ang. Extreme Large ) powyżej 73g
– L (z ang. Large ) 63-73g
– M (z ang. Medium ) 53-63g
– S (z ang. Small ) poniżej 53g

Podsumowanie

Moim zdaniem warto spożywać jajka, i dodawać je do swojej diety nawet codziennie. Samo białko można spożywać w nieograniczonych ilościach zważając jedynie na zapotrzebowanie dzienne białka dla organizmu. Jajka w kuchni są o tyle uniwersalne, że można przygotować je na wiele sposobów jako omlet, jajecznica, jajka na twardo, miękko, sadzone itp. Lepiej unikać jedzenia surowych jajek ze względu na ciężkostrawność i usmażyć je delikatnie w postaci luźnej jajecznicy.

Na koniec mała ciekawostka dotycząca cen jajek ze strony Business Insider. Okazuje się, że za jaja płacimy najwięcej spośród wszystkich naszych najbliższych sąsiadów – za 100 kg jajek, czyli ok. 1500 sztuk musimy zapłacić 125 euro, o 10 euro więcej niż Niemcy i aż o 45 euro więcej niż Hiszpanie. Tańszy nabiał znajdziemy w Czechach, Słowacji, Litwie i Estonii.

 

Źródła:

sfd.pl/Jajka__wiadomo%C5%9Bci_og%C3%B3lne%2C_badania%2C_cholesterol.-t619144.html
eggnutritioncenter.org/science-education/health-professional/eggs-cholesterol-getting-heart-matter/
hsph.harvard.edu/nutritionsource/eggs/
businessinsider.com.pl/finanse/handel/wielkanoc-2017-ile-kosztuje-wyprodukowanie-jajka-cena-jajek/29sxctb