dodatki chemiczne w żywności

E960, E621, E414 … czyli dodatki chemiczne w żywności

12.02.2017

Glikozydy stewiolowe, guma arabska, glutaminian sodu to jedne z wielu dodatków chemicznych w żywności dopuszczonych przez Komisje Europejską ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności.
Jednak pomimo tego, że są dopuszczone do stosowania przez producentów nie oznacza, że wszystkie z nich sprzyjają naszemu zdrowiu…

Lista E

Generalna Dyrekcja ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności stworzyła listę chemicznych dodatków, którą znajdziecie w Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1130/2011. E w nazwie dodatku oznacza po prostu kontynent –  Europę. Lista E nie obejmuje tzw. dodatków smakowo-zapachowych identycznych z naturalnymi, których zgodnie z prawem UE nie trzeba dokładnie określać, pod warunkiem, że ich stężenie nie przekracza 1% masy produktów. Dodatki zostały podzielone na 8 grup:
E100–E199 (barwniki)
E200–E299 (konserwanty)
E300–E399 (przeciwutleniacze i regulatory kwasowości)
E400–E499 (emulgatory, środki spulchniające, żelujące itp.)
E500–E599 (środki pomocnicze)
E600–E699 (wzmacniacze smaku)
E900–E999 (środki słodzące, nabłyszczające i inne)
E1000–E1999 (stabilizatory, konserwanty, zagęstniki i inne).
W Polsce dostępną ilość określa Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 listopada 2010 r. w sprawie dozwolonych substancji dodatkowych.

Czy „lista E” może być szkodliwa dla zdrowia?

Masowa produkcja przyczyniła się do powstania chemicznych dodatków. Producenci, aby nadążyć za potrzebami konsumentów zaczęli dodawać do produktów konserwanty mające przedłużyć ich żywotność. Jednak warto zaznaczyć, że spożycie zepsutego produktu może być bardziej niebezpieczne od spożycia produktu z konserwantami.
Pomimo uznania wszystkich dodatków E za nieszkodliwe nadmierne skutki spożywania pokazują zupełnie co innego. Słowo klucz : nadmierne. W ogólnodostępnych produktach ciężko znaleźć skład bez dodatków E. W napojach kolorowych i gazowanych znajduje się guma arabska wykorzystywana np. do produkcji klejów, E951 czyli aspartan dostępny w napojach typu light, gumach do żucia, jogurtach jako słodzik, a glutaminian sodu E621 znajdziemy w przyprawach do grilla, mięsa, zupach w proszku i gotowych sosach. Ciężko znaleźć w sklepach produktych bez E w swoim składzie jednak jeśli zależy nam na ograniczeniu szukajmy produktów jak najmniej przetworzonych.

Powstało wiele mitów na temat ogromnej szkodliwości dodatków chemicznych. W Internecie znajdziemy informacje, które mówią, że glutaminian sodu jest przyczyną częstych bólów głowy natomiast badania, które zostały przeprowadzone w 2015 roku (link w źródłach) zaprzeczają jednogłośnie temu stwierdzeniu.
Aspartam, który uznawany jest za rakotwórczy został przebadany i według The American Cancer Society zachorowania na raka i korzystanie z aspartamu nie ma żadnego związku, ale w przypadku walki z otyłością aspartam warto ograniczyć jeśli nawet nie odstawić.
Okazuje się, że są też „dobre” dodatki E. W ostatnim artykule, który możecie przeczytać TUTAJ pisałem o możliwościach zastąpienia białego cukru jaką jest chociażby stewia. E960 to glikozydy stewiolowe pozyskiwane właśnie z roślin stewii  Liście tej rośliny są umieszczane pod wodą przez tydzień. Tak uzyskany roztwór wodny jest następnie oczyszczany i suszony, aż do uzyskania kryształów glikozydów stewiolowych.

Podsumowanie… ale nie do końca

Znów w swoim artykule stawiam na uświadomienie o często w ogóle nieznanych dodatkach E, skąd się wzięly, do czego służą itp. Często w telewizji słyszymy jedynie, aby unikać ich szerokim łukiem nie rozumiejąc dlaczego tak jest i jak to wpływa na Nasz organizm. Osobiście ograniczam produkty przetworzone, zauważam rożnicę w swoim organizmie, ale zdarza mi się wypić napoje typu light bo po prostu mi smakują, są wyprodukowane dla ludzi i w niewielkich ilościach nie zaszkodzą. Tematu celowo nie zamknąłem ponieważ zostawiam Wam źródła, badania do przeanalizowania. Znajdziecie tam wszystkie dodatki, opisy, maksymalne zalecane ilości. Dokonujmy świadomych wyborów, czytajmy etykiety produktów i nie dajmy się nabrać na pułpaki jakie czekają w sklepach.

 

Źródła:

http://thejournalofheadacheandpain.springeropen.com/articles/10.1186/s10194-016-0639-4
http://ec.europa.eu/food/safety/food_improvement_agents/additives/eu_rules_en
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20102321525+2010%2412%2409&min=1
https://www.cancer.org/cancer/cancer-causes/aspartame.html
http://www. globalsteviainstitute.com