miód

Czym zastąpić biały cukier?

05.02.2017

Kolejny weekend, kolejna blacha ciasta, ciasteczka, batony, żelki, cukierki itd… wszystkie te smakołyki łączy jeden składnik – biały cukier. Wszyscy wiedzą, że cukier nie należy do pożądanych substancji osób będących na diecie i starających się uzyskać wymarzoną sylwetkę. Nadmiat cukru jest też przyczyną wielu schorzeń i chorób, nie bez przyczyny na co dzień przyjęło się mówić „biała śmierć”. Temat wszędzie wałkowany, dla wielu bowiem niemożliwą rzeczą jest wyeliminowanie cukru z codziennego życia. Słodzimy kawę z rana,  potem przekąska w postaci batona, podwieczorek szklanka Coli, a wieczorem, żeby było trochę bardziej zdrowo herbata z cytryną i… cukrem. Znów pojawiają się nawyki, które każdy jest w stanie wyeliminować. Największy problem miałem ze słodzeniem kawy, stopniowo z dnia na dzień starałem się zmniejszać ilość sypanego cukru, aż w końcu udało się całowicie wyeliminować.
Jak mawia mój dziadek i ja całkowicie się z tym zgadzam: „Najbardziej ze słodkiego to ja lubię… golonkę”.

Jeżeli nie wyobrażasz sobie nie poczuć słodkości na swoim podniebieniu, a na samą myśl o gorzkiej kawie robi Ci się niedobrze jest kilka zamienników cukru, które śmiało możesz zastosować w swojej kuchni.

 Dwa najzdrowsze zamienniki białego cukru

1. Stewia

Obecnie najzdrowszy, w dodatku całkowicie naturalny zamiennik cukru. Ma aż 0 kalorii! Zatem jest idealny dla osób chcących pozbyć sie białej śmierci i zastąpienia jej naturalnymi ziołami. W smaku stewia jest 200 razy słodsza od cukru, a więc dla wszystkich wielbicieli słodyczy zamiennik obowiązkowy. Z ciekawostek wspomnę, że dzięki swej popularności Coca-cola w jednej ze swoich edycji napojów zastąpiła biały cukier stewią.

Oczywiście producenci znów wpadli na genialny pomysł, aby wykorzystać nieświadomych klientów. Staram się zawsze w swoich artykułach zwracać uwagę na zagrywki marketingowe stosowane przez producentów ponieważ uważam, że w zdrowym stylu życia najważniejszą rzeczą jest pełna świadomość tego co jemy i co wybieramy. Powstają słodziki na bazie stewii, które w swoim składzie mają też… biały cukier. Na opakowaniu wielkimi literami widnieje napis STEWIA, a z tyłu na etykiecie czytamy słodzik na bazie stewii. Niestety nie ma to nic wspólnego ze zdrową żywnością.
Na rynku pojawiają się  nawet ketchupy z dodatkiem stewi zamiast cukru, która w znaczący sposób zmniejsza kaloryczność produktów. Najczęściej stewia występuje w postaci sproszkowanej, ale również świeżych lub suszonych liści.

2. Miód

Złocisty eliksir posiadający mnóstwo właściowści zdrowotnych. Polski Związek Pszczelarski wymienia wiele rodzajów miodu m.in miód rzepakowy, spadziowy, akacjowy, lipowy, mniszkowy, wrzosowy, gryczany, faceliowy, nostrzykowy itd. Każdy charakteryzuje się innymi właściowościami i smakiem. Najważniejsze przy wyborze to źródło, tzn. to czy miód jest naturalny czy sztucznie przygotowywany. Miód sztuczny wyglądem i smakiem przypomina miód naturalny, natomiast właściowści nie ma praktycznie żadnych.
Jedynym minusem w porównaniu do wcześniej opisywanego zamiennika jest kaloryczność. Miód średnio na 100 g ma aż 304 kcal jednak jest zdecydowanie zdrowszy od cukru i znakomicie sprawdza się przy słodzeniu herbaty lub jako dodatek do wypieków, ciast oraz słodyczy.

Innymi zamiennikami mogą być np. ksylitol, syrop klonowy, erytrol.

Na koniec przypominam, że korzystać można ze wszystkiego. Ważny jest umiar i przede wszystkim nasz cel. Jeśli chcemy zrzucić zbędne kilogramy wybór jest prosty – eliminujemy całkowicie biały cukier. Jeżeli zależy nam na zdrowiu, ale nie potrafimy zrezygnować ze słodkości – ograniczamy lub stosujemy zamienniki. Znając wszystkie wady i zalety, po prostu, mamy to robić ŚWIADOMIE.